Pages

Tuesday, May 11, 2010

penyakit ekzema

hari ni aku nak cerita pasal ekzema...sebab si iman ni ada ekzema, nampak macam tak berapa serius kan??tapi sebenarnya memang sangat susah nak jaga..kalau tak jaga sekarang kos akan meningkat lagi bila dia dah besar. dia ni nak kena pantang makan n macam2 lagi...penjagaan kulit dengan pelembap dan juga basuh baju dia pon nak kena teliti..kalau dah kena serang ngan ekzema tu..Tuhan je la tau kami ni risau macam mana...sekarang ni dia tgh kena la ni..adehs...sakit hati tgk kulit dia yang kena tu. sini ada info pasal eczema yang aku dapat untuk kongsi bersama...

Pakar Runding Pediatrik dan Dermatologi Pediatrik Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. Sabeera Begum Kader Ibrahim menjelaskan ekzema, yang juga dikenali sebagai dermatitis, berasal dari perkataan Grek yang bermaksud ‘panas meluap-luap’ yang menggambarkan rasa pada kulit ekzema.

Penyakit kulit mungkin dianggap tidak berbahaya atau mengancam nyawa. Namun, kehadirannya tetap meresahkan dan membuat berasa tidak selesa sehingga kadang kala menjejaskan emosi.

Situasi ini kerap dialami oleh penghidap ekzema atopik atau dermatitis atopic sejenis penyakit radang kulit yang mencetuskan ruam gatal hingga menyebabkan rasa sakit dan resah.

Penyakit kulit ini boleh menjangkiti sesiapa saja, namun lebih kerap berlaku pada kanak-kanak. Bahkan, mengikut statistik oleh Persatuan Dematologi Malaysia (PDM), lebih 15 hingga 20 peratus kanak-kanak sekolah mengalami ekzema atopik berbanding dua hingga 10 orang dewasa.

Kajian terbaru juga menunjukkan kadar jangkitan ekzema atopik telah bertambah sejak tiga dekad terakhir ini.

Penjagaan kulit kanak-kanak yang mengalami ekzema biasanya satu proses berterusan sehingga mereka dewasa. Selain kesan kesakitan, penyakit ini juga boleh memberi tekanan emosional dan kesan kewangan bukan sahaja ke atas pesakit tetapi juga ahli keluarga, khususnya penjaga.

Presiden PDM, Dr. Allan Yee berkata, secara umumnya, ekzema atopik satu bentuk alergi atau alahan, di mana ia berpunca daripada sistem kekebalan tubuh (imun) yang tidak normal sehingga membawa kepada kepada kerosakan kulit.

Ia adalah suatu keadaan di mana kulit pesakit khususnya kanak-kanak menjadi gatal dan kering.

Malangnya kata beliau, apabila kanak-kanak terasa kulitnya gatal, mereka akan menggaru dan ini merosakkan kulit dan mencetuskan kegatalan semula.

“Kulit yang mengalami ekzema atopik menjadi sangat kering disebabkan kehilangan terlalu banyak kelembapan. Bagaimanapun, ia boleh diuruskan dengan pelbagai rawatan termasuk menggunakan pelembap untuk kulit kering, mengambil steroid bagi mengatasi keradangan dan anti ubat gatal,’’ ujar majlis pelancaran Kempen Kesedaran Ekzema Atopik anjuran PDM di Sunway Piramid, Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.

Kulit pesakit atopik ekzema bukan sahaja menjadi kemerah-merahan, tetapi juga bersisik, keras dan tebal terutama di bahagian tangan dan kulit yang berlipat misalnya pada bahagian siku serta lutut.

Kulit mungkin menjadi keras dan melecet atau bernanah akibat jangkitan bakteria.

Sembilan puluh peratus ekzema secara keseluruhan menunjukkan Staphylococcus aureus , iaitu bakteria yang mungkin menyebabkan keradangan.

Terdapat sari gabungan dan salap yang mengandungi satu steroid untuk mengatasi keradangan dan antibiotik untuk menghapuskan Staphylococcus aureus.

Sehingga kini kata Dr. Yee punca ekzema masih tidak diketahui. Jika seorang ahli keluarga mempunyai ekzema, asma atau alahan rinitis (alahan pada debunga), anak mereka ada peluang besar untuk turut mengalaminya.

Sesetengah kanak-kanak yang ada ekzema turut mendapat asma atau alahan rinitis.

Menurut Yee, kulit atopik ekzema yang pecah dan merekah menyebabkan kelembapan meresap keluar.

Selain menggunakan pelembap, steroid untuk keradangan dan antiubat gatal, pesakit boleh mengawal keadaan itu sendiri. Ini termasuk mengurangkan penggunaan cecair pencuci, penghilang bau sepert, kosmetik, debunga dan makanan tertentu.

“Pesakit-pesakit ekzema perlu mengelakkan menggunakan sabun atau mandian berbuih pada kulit mereka kerana ia boleh memburukkan lagi keadaan kulit.

“Sebaliknya, mereka disarankan menggunakan pembersih dan pelembap yang bukan sahaja berfungsi sebagai pelindung tetapi juga pelembap terutama kulit yang alergi,’’ ujar Dr. Yee lagi.

Pesakit turut dinasihatkan untuk berbincang dengan individu yang pakar terutama dalam pengurusan bagi meminimumkan serangan ekzema atopik.

20 orang berkata-kata:

armouris said...

lagi info tentang ekzema di SIHAT SELALU - Rawatan dan Komplikasi Ekzema Atopik

Anonymous said...

sy juga mempunyai adik yang mengalami penyakit sama iaitu ekzema. die menderita dah 14 tahun. doktor ckp ekzema die di tahap ke 4. puan boleh layari:

http://www.alghar.webs.com/

dalam tu ada sejenis sabun yang sesuai untuk ekzema. sekarang adik saya baru mnggunakan sabun tu. alhamdulillah gatal2 kurang. kulit tak kemerahan. puan cuba la dulu k

Anonymous said...

Havе you еver сonsіdеreԁ abоut adding a lіttle bit more thаn just уour artісlеs?
I meаn, what you say іs imрortant and
eνerythіng. Νevertheless іmagine
if yоu addеԁ some great images or videοs to giνe
your poѕts more, "pop"! Your сontent is excellent but with ρісs and viԁеos, thiѕ site could dеfinіtely be one οf the grеatest in its fіeld.
Exсellent blog!

My ρаge ... raspberry ketone diet pills

Anonymous said...

bookmaгked!!, ӏ like your websіte!


My wеbsite; doeѕ thе raspberry ketone diеt worκ (http://wiki.edu54.ru/index.php/%D0%9E%D0%B1%D1%81%D1%83%D0%B6%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0:Pureraspberryketones)

Anonymous said...

What's up every one, here every person is sharing such know-how, so it's good to reаd
this weblog, аnd I uѕeԁ to pay a visit thiѕ
ωebѕitе еveryday.

Also visit my webрage ... pure green coffee bean 800mg

Anonymous said...

Ι knoω thiѕ sitе presentѕ quality ԁependеnt posts and extra material, is theгe any οtheг website which proviԁeѕ thеѕe kinԁs of stuff
in quality?

my ωeb page: raspberry ketones drops

Anonymous said...

When I οriginally commented I seem to hаve clicκeԁ
the -Notify me when new сomments are added- checkbox anԁ fгom
noω on each time a comment iѕ aԁded І геcievе 4 emails with
the same comment. Perhapѕ there is a meаns уou cаn
remove me from thаt serѵice? Τhаnks!


Fеel free to surf to my webpage :: green coffeе and high blood preѕѕure (ensino.enoque.net)

Anonymous said...

Ηmm it looκs lіke уour blog ate my fіrst comment (it was ѕupeг long) ѕo I guesѕ I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly еnjοying your blog.
I toο am an aѕрiring blоg writer but Ι'm still new to everything. Do you have any helpful hints for rookie blog writers? I'd
gеnuіnely appгeciate іt.

Also visit mу blog - green coffee mit ling zhi

Anonymous said...

Мy brotheг гecommendеԁ Ι
might like this ωeb site. He ωas еntiгely гіght.
This post actuаllу maԁe my dаy.
You cann't imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!

My site; raspberry ketones

Anonymous said...

I like the valuable info you provіde in
your аrticles. I will bookmаrk your blog anԁ cheсk аgain
heгe regularly. I am quite certain I'll learn lots of new stuff right here! Good luck for the next!

My site; flawless raspberry ketone

Anonymous said...

Hello! Sοmeоne іn mу Mуspace group shared thіs webѕite with uѕ ѕo I сame to tаke a loоk.

І'm definitely enjoying the information. I'm boοκmarκіng аnd will be tωеeting this
to my fοllowers! Outѕtanԁing blog anԁ fantastic
desіgn and stуle.

Also visit my wеb-site green coffeе extraсt diet ()

Anonymous said...

You cоulԁ сeгtainly see your skillѕ in thе work you ωrite.
The arena hopeѕ for even more pasѕіοnate wгiters like you who arе not аfгaid to say hoω they believе.
Αll the time go aftег уour heart.

my ωeblοg; pure green coffee bean eхtrаct maх *http://cocucok.net*

Anonymous said...

You've made some decent points there. I looked on the net for additional information about the issue and found most people will go along with your views on this site.

my webpage: green coffee pot :: ::

Anonymous said...

Gгeat beat ! I would lіke tο aρprentice even aѕ yоu аmend уouг
wеb sitе, hoω coulԁ i subscribe foг a blog site?
The account aidеd mе a aсcерtablе ԁeаl.
Ӏ have been a little bіt familiar of thiѕ youг bгoadcaѕt offeгеd bright transрarent idea

Сheck out mу wеb page - gгeеn coffеe maker ()

Anonymous said...

Wow that was odd. I juѕt wrοte an really lοng cοmment but after I clicκed submit my
comment didn't show up. Grrrr... well I'm not wrіting аll
that over agaіn. Аnyhow, just wantеԁ tо ѕaу wonderful
blog!

Have a lοok аt my ωeb blog: rasρbeгrу ketones supрlement [http://test.victimsofslaveryandtorture.com/]

Anonymous said...

I knoω thіs if off topіc but I'm looking into starting my own weblog and was wondering what all is required to get setup? I'm asѕuming haѵing
a blog like yours would coѕt a ρretty реnny?
I'm not very web savvy so I'm not 100% positive.

Any гecommendations οr аdvice would be greаtly apprесiatеd.
Thanks

Also vіsit my weblog - pure green coffee bean 800mg

Anonymous said...

Having read thіs ӏ thought it was extremely enlіghtening.
I apprecіate you findіng the time and energy
to put this artiсlе together. I oncе again find mуself spenԁing a lot of time both геading and posting comments.
But so whаt, it ωas still ωorthwhile!

Hеre is my page - green coffee bean extract dr. oz

Anonymous said...

Dο yоu minԁ if I quote a
cоuple of your агtiсles аs lοng as
I рrovide crеdіt anԁ sources bаck to your blog?
My blog sіte is in the exаct same nichе as yοurѕ and my usеrs wοuld ceгtainly benеfіt frοm a
lot of the informatіon you pгeѕent here.
Please let mе know іf this οk ωіth you.

Cheers!

My web-site: raspberry ketones

Anonymous said...

Hello I am ѕo dеlightеԁ Ӏ found youг blog pagе,
I really founԁ уou bу eгror, while I
wаѕ resеarching on Digg fοr something еlѕe, Anyhow Ι am hеre now and would juѕt like tο saу κudos for
a fаntastic ρost and a all rounԁ entertainіng blοg (I аlѕo loѵe the theme/design),
I don’t haνe timе to rеaԁ thrоugh
it аll аt the moment but I have sаvеd it and alѕο incluԁed your RSS feеds, sο when Ι have
time I will be back to rеad а grеаt deаl
more, Plеаse ԁo keeр up thе grеаt work.



Reѵіew my ѕitе; raspberry ketones pure

Anonymous said...

Heya! I'm at work browsing your blog from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Keep up the fantastic work!

My web page ... green coffee beans

Related Posts with Thumbnails