Pages

Saturday, August 7, 2010

Persediaan menghadapi Ramadhan

PERSEDIAAN menghadapi RAMADHAN dengan... MAKAN BANYAK2...silap tuh...kena tau la serba sedikit tentang RAMADHAN..kita refresh semula yang dah berkarat tu...

SEJARAH RAMADHAN

  1. RAMADHAN : ertinya panas terik
  2. bulan diturunkan Al-Quran dan disebut (syahru Ramadhana)
  3. Berlakunya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan
  4. Bulan dimana Nabi s.a.w mengambil semula Mekah dari tangan musyrikin dan penyembahan berhala berakhir
  5. Di dalamnya dipilih ada malam Al-Qadar yakni lebih baik daripada 1000 bulan
  6. Di pilih untuk ibadat puasa
  7. Di pilih untuk lain2 ibadat (tadarus Al-Quran)
KELEBIHAN BULAN RAMADHAN
  1. Kamu akan dinaungi Ramadhan (bagi yang telah meninggal dunia terlepas dari seksa kubur)
  2. Bulan penuh keberkatan
  3. Di malamnya ada lebih baik daripada 1000 bulan
  4. Amalan solat sunat menyamai dengan solat fardhu
  5. Manakala solat fardhu mendapat 70kali ganda
  6. Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
  7. Bulan menambah rezki
  8. Memberi berbuka banyak pahala
  9. bulan keampunan

Amalan-amalan di bulan Ramadhan
(Tidak dapat buat semua, jangan tinggal semua)


1) Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan
2)
Menempah pakaian untuk Ramadhan
3)
Niat puasa sebulan pd permulaan Ramadhan
4)
Hendak tidur bacalah 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi supaya

dapat bangun malam
5)
Berazam melakukan Terawih 20 rakaat (bukan 8 rakaat)
6)
Bertadarus secara bersemak (bukan sendirian)
7)
Solat berjemaah setiap waktu
8 )
Solat jemaah di masjid/surau
9)
Amalkan Qiyamulail walaupun pendek
10)
Sahur diwaktu akhir
11)
Sahur - utk mengelakkan makanan tidak hadam elakkan makanan pedas dan tutup sahur dengan air susu

12) Mandi Janabat sebelum Imsak
13) Kurangkan tidur
14) Tunaikan Solat sunat fajar (Solat Sunat Subuh)
15)
Tunaikan Solat Dhuha
16) Tidur waktu cuti (1jam sebelum Zohor)
17) Tunaikan Solat Rawatib
18) Jaga pancaindera
19) Elakkan gosok gigi selepas tergelincir matahari hingga berbuka
20) Hadiri majlis ilmu
21) Buat baik kepada Ibubapa
22) Isteri hendaklah taat pada suami
23) Banyakkan bersedekah
24) Berbuka dengan 3 biji kurma dan air yang belum dipanaskan oleh api
25) Berbuka bersama orang tua
26) Jemput tetamu berbuka
27) Kurangkan berat badan
28) Banyakkan i'tikaf di masjid (lelaki sahaja)
29) Baiki hubungan suami isteri)
30) Baiki hubungan dengan jiran

wahhh,..tak sabar nak menunggu kehadiran RAMADHAN, harap2 berkesempatan menghabiskan RAMADHAN...dan berjumpa dengan RAMADHAN-RAMADHAN yang akan datang...

semoga semua akan ambil kesempatan untuk mengejar kembali apa yang tak terkejar dibulan biasa...dan sentiasa beristiqamah...

selamat beraamal~~

9 orang berkata-kata:

sall said...

salam, bagus tu saling ingat mengingati kan. sall nak copy boleh??..

greenscarpet said...

bgus sgt...smoga rmadan kali ni lebih baek dr taun2 sbelumnya..

Insan Marhaen said...

ramadhan ini ku nanti dengan perasaan yang berbagai...i

ummi iman said...

sall-amik je la..
greenscarpet& IM --urm..semoga kita berjaya menharungi semua dugaan

lionteen said...

suke n3 ni..
slamt berpose:)

S..U..D..@..I..S said...

menunggu Ramadhan dengan penuh debaran...semoga diberi kekuatan dan kesihatan yang baik...harap lebih baik dr yang terdahulu

ummi iman said...

lionteen--TQ..salam ramadhan
sudais--aah..sama2 kita berdoa ye

LiFe KaMi said...

selamat berpuasa dr kami untuk ummi iman sekeluarga..

ummi iman said...

aah..sama kita...TG LM

Related Posts with Thumbnails